گیتار فلامنکو (Flamenco guitar) یکی از انواع گیتار است که برای نواختن موسیقی فلامنکو از آن استفاده می شود.

گیتار زمانی وارد موسیقی فلامنکو شد که اسپانیایی‌ ها فلامنکو را با سازهای دیگری می‌نواختند.

پس از آن گیتار به شدت بر این موسیقی تاثیر گذاشت و هم اکنون گیتار و موسیقی فلامنکو با هم وابستگی متقابل دارند.

البته واضح است که هیچ پدیده فرهنگی-هنری به شکل مطلق مربوط به نقطۀ خاصی نمی‌باشد.

تفاوت گیتار فلامنکو و گیتار کلاسیک از نظر ساختار

تفاوت گیتار فلامنکو و گیتار کلاسیک از نظر ساختار

گیتار فلامنکو و گیتار کلاسیک از نظر ساختار دارای یک سری تفاوت‌هایی می‌باشند.

در گیتار فلامنکو روی صفحه گیتار معمولاً از جنس چوب صنوبر و پشت و کنارۀ گیتار از جنس چوب سرو می‌باشد

و بر روی رویۀ صفحۀاصلی، تلق نازکی برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی صفحه هنگام اجرای تکنیک ضربه با ناخن می‌شود که به آن گلپیدور می‌گویند.

گلپیدور

فلامنکو موسیقی سنتی و بومی قسمت جنوبی کشور اسپانیا یعنی اندلس می باشد.

با توجه به اینکه بر سر جنبه های بسیاری از علل و نیز تاریخ پیدایش فلامنکو ، بحث و اختلاف نظر وجود دارد ،

ولی تمامی فلامنکو شناسان بر این حقیقت اتفاق نظر دارند.

یکی از خصیصه های مهم موسیقی فلامنکو که هیچ کس قادر به بیان آن نیست،

آن خصوصیت اسرار آمیز ، غم انگیز و در عین حال شادی بخش و جاودان فلامنکو است

که این نوع موسیقی را از دیگر انواع موسیقی بومی و سنتی متمایز می سازد.

در حقیقت می توان گفت همین جنبه از فلامنکو است که آن را از نمایش ساده سمعی به یک تجربه عمیقا احساسی مبدل ساخته است.

سبک فلامنکو

سبک فلامنکو

فلامنکو دارای بیش از 20 فرم ریتمیک است

که بیشتر آن ها از فرمهای اصلی که شامل سولئارس ، فاندانگو ، تانگو ، بولریاس ، و سگریاس است مشتق شده اند.

هر یک از این فرم ها یک پائولو نامیده می شود. گاهی اوقات به پائولو توکه هم می گویند

که البته اصطلاح پائولو فلامنکو تر است. پائولوهای مختلف بر اساس ساختار ریتمیک و همچنین بر اساس گام از همدیگر متمایز می شوند

این فرم های بدون ریتم منظم (فرم های آزاد) نامیده می شوند.

پائولوهای مختلف را بطور سنتی در گامهای مشخص و در پوزیسیونهای دست چپ بخصوصی اجرا می نمایند

و صدادهی این گام ها را می توان با استفاده از کاپو ، یا سختیا ، که مانند یک تیغ سر دسته متحرک عمل می کند ، به مقدار دلخواه زیر کرد.

کاپو که در گذشته اصولا برای کمک به گیتاریست استفاده می شده تا وی قادر باشد خود را با خواننده تطبیق داده

و در گامی که مورد نظر اوست بنوازد ، امروزه در تکنولوژی نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد

تا صوت و زیر و بمی خاص فلامنکو را به گیتار بخشیده و آن را به شنونده منتقل نماید.

شرح حال و آثار پاکو د لوسیا (Paco de Lucía) نابغه گیتار فلامنکو نیاز به یک کتاب مجزا دارد.

با این حال به همین بسنده می کنیم که او متولد سال 1947 در شهر آلخسیراس در اسپانیا است.

به قدری نوازندگی گیتار فلامنکو و بطور کلی موسیقی فلامنکو را متحول کرده است

که برخی از فلامنکو شناسان دوره های نوازندگی گیتار فلامنکو را به قبل از پاکو د لوسیا (Paco de Lucía ) و بعد از پاکو د لوسیا (Paco de Lucía) تقسیم می کنند.