بهمن رجبی در سال 1317 (7 اسفند) در رشت به دنیا آمد. .هنگامی که سه سال بیشتر نداشت در بحبوحه جنگ جهانی دوم ، پدرش را از دست داد. با حمایت های مادرش در سال 1328 در کلاس های استاد حسین تهرانی شرکت نمود.که البته ادامه پیدا نکرد. هنگامی که در 22 سالگی از اجباری (خدمت سربازی) خود بازگشت ، نوازندگی را بصورت خودآموز و با عشق و علاقه ی خود ادامه داد.

در سال 1343 در حالیکه 25 سال داشت با تاثیرگذارترین فرد در زندگی خود زنده یاد امیرناصر افتتاح (تنبک نواز و هنرمند برجسته) آشنا شد و نزد او به یادگیری و نوازندگی پرداخت. وی همواره گفته است که زندگی هنری خود را مدیون افتتاح است.
رجبی تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته ی کشاورزی ادامه داد و در همین رشته فارغ التحصیل شد. در سال 1345 ازدواج کرد که حاصل آن دو پسر بود.
وی هیچگاه همانند سایر هنرمندان موسیقی دوران خود فردی مطیع و حرف شنو نبود. وی همواره دیدگاه های انتقادی خود را بدور از ترس و عواقب ناشی از مشکلات بعدی آن ، مطرح می نمود.

استاد رجبی در سال 1349 به دلیل برخی از مشکلات سیاسی از بانک کشاورزی اخراج شد .ویژگی های شخصی از وی یک مطرب و هنرمند درباری نساخته بود و از ارباب و قدرت بیزار بود. از ریاکاری و چابلوسی نفرت داشت و زبانش تند و تیز بود. بسیار مطالعه می کرد و به کوهنوردی علاقه مند بود.

آغاز تدریس استاد

پس از انقلاب سرانجام از اسفند ،۱۳۶۸ یعنی از پنجاه سالگی پس از سال ها دوری از دنیای نهانی موسیقی، آموزش تنبك را منحصراً از روی كتاب و مكتب شخصی خود آغاز كرد.
ده سال بعد، رضایت داد كه به صورت رسمی چاپ و منتشر شود و این درحالی بود كه چندی پیش از آن، مجموعه جزوه های آموزشی او به نام فرد دیگری منتشر شده بود.

استاد رجبی با استفاده از شیوه های نوازندگی و دانش همه ی تنبک نوازان گذشته و معاصر و باز آفرینی کار آنان تکنیک های نوازندگی این ساز را با روشی منطقی و با پایبندی به اصول زیبایی (چه سمعی و چه بصری) گسترش چشمگیری بخشیده .
در این راه بیشتر از همه خود را مدیون زنده یاد “استاد امیر ناصر افتتاح”می داند.او از نوازندگان پرقدرت و صاحب سبک و مکتب و صاحب نظر در تنبک و تنبک نوازی است.

ظهور و بروز دیگر گونه ی او در حوزه ی تنبک و رویکرد جامع او به این ساز با تمامی زوایا و حواشی آن منتج به کارنامه ی وزین و در خور توجهی گردیده که مرور اجمالی بر آن خالی از لطف نیست، تلاش در جهت احیاء و تثبیت هویت تنبک نواز و بازیابی شخصیت اجتماعی آنان که در گذشته ی موسیقی ایران به جایگاه واقعی خود دست نیافته بود.


اگر شما هم به نوازندگی این ساز زیبا علاقه دارید میتوانید در کلاس های تنبک آموزشگاه نوای مهر شرکت کنید.