دو نوع پیانو وجود دارد: پیانو آکوستیک و پیانو دیجیتال. تولید صدا در پیانوهای آکوستیک، مکانیکی است؛ یعنی وقتی یک کلید را فشار می دهید، چکش متصل به آن کلید به سیم های فلزی برخورد کرده و ارتعاش سیم ها در داخل یک جعبۀ چوبی، صدای نهایی را تولید می کند. سیم های پیانو به صفحه ای موسوم به «صفحۀ صدا» متصل هستند که نقش تقویت صدا را بازی می کنند.

انواع پیانوی آکوستیک

پیانو های گرند (Grand Piano)

نام دیگر این نوع، پیانوی افقی (Horizontal Piano) است. بدون شک، Grand Piano، بزرگترین، گران ترین و با کیفیت ترین نوع است. کیفیت ساخت این پیانوها بالاست و عملکرد آن استثنایی است. به زبان ساده، این پیانو، انتخاب اول پیانیست های حرفه ای است.

طراحی: طراحی این سازها افقی است. به همین دلیل، حجم زیادی از اتاق را اشغال می کنند. چکش های به کار رفته در آن، با استفاده از سیستم پیچیده ای از فنرها و یاری گرفتن از نیروی گرانشی زمین، کلاویه (کلید) را به جای اول خود باز می گرداند. این باعث می شود تا در هنگام لمس کلیده، احساس خوشایندی داشته باشید.

پیانوهای دیواری (Upright Piano)

این ساز که پیانوی عمودی هم نامیده می شود، رشته ها را به صورت عمودی در خود جای داده است. این پیانو چه به لحاظ قیمت و چه به لحاظ اندازه از پیانوهای گرند بهتر است.

طراحی : همانطور که بالاتر اشاره شد، رشته ها در این پیانو به صورت عمودی قرار گرفته اند. این یعنی ارتفاع آن ها بیشتر از پیانوهای گرند است. و البته این طراحی باعث می شود تا تجربۀ نوازندگی، متفاوت باشد؛ چرا که چکش های متصل به کلاویه ها از مکانیسم متفاوتی برای مرتعش کردن رشته ها استفاده می کنند.

انواع پیانوی دیجیتال

Clavinet

این پیانو بیشتر در سبک دیسکو و فانک کاربرد دارد. عملکرد پیانوهای کلاوینت به این صورت است که با فشردن کلاویه ها، رشته ها کشیده می شوند و ارتعاشی را تولید می کنند. این ارتعاش توسط یک قطعه الکترونیکی تشخیص داده شده و بعد از تقویت صدا، پخش می شود.

Clavinet

Fender Rhodes

این پیانو نیز، وابسته به کشش رشته ها و تشخیص آن از سوی یک قطعه الکترونیکی است.

در هنگام خرید این ساز با در نظر گرفتن این نکات می توانید تصمیم درستی بگیرید.

امیدوارم تفاوت و نقاط ضعف و قوت انواع پیانوها را فهمیده باشید.